V tomto průvodci se podíváme na 10 osvědčených způsobů, jak zlepšit doručitelnost e-mailů. Nejprve se však krátce podíváme na to, proč jsou osvědčené postupy pro doručitelnost v e-mailovém marketingu tak důležité, a na funkce a význam spamových filtrů.

Proč dávat přednost osvědčeným postupům pro doručitelnost v e-mailovém marketingu?

Hlavním cílem každé e-mailové marketingové kampaně je zvýšit angažovanost a udržení zákazníků a zároveň neustále zlepšovat návratnost investic. Na realizaci úspěšné e-mailové kampaně se podílí mnoho faktorů, od obsahu a designu až po hygienu seznamu.

Jedním z nejdůležitějších faktorů je doručitelnost e-mailů. Doručitelnost e-mailů neboli umístění ve složce doručené pošty se týká počtu zpráv, které byly přijaty poskytovateli internetových služeb, bez ohledu na to, zda byly zprávy umístěny do složky doručené pošty nebo do složky nevyžádané pošty. Jedná se o procento e-mailů, které se nevrátily.

Doručitelnost e-mailů je nesmírně důležitá, protože abyste mohli z kampaně získat příjmy, musí být váš e-mail nejprve doručen do schránky odběratelů. Pokud nebudou doručeny, pak obsah e-mailu nebude mít šanci být otevřen, rozkliknut nebo přinést nějaké výsledky pro vaši firmu.

Úloha spamových filtrů v doručitelnosti e-mailů

Než se pustíme do osvědčených postupů, jak zlepšit doručitelnost e-mailů, musíme nejprve pochopit funkce i význam spamových filtrů.

Když stisknete tlačítko "odeslat", vaše e-maily projdou souborem trychtýřových filtrů, než se dostanou k zamýšleným příjemcům. Jedním z kritických kroků tohoto trychtýře je zabránit tomu, aby se dostaly do složky spamu.



Poskytovatelé internetových služeb, jako jsou Gmail, Outlook nebo Yahoo Mail, používají pokročilé metody filtrování spamu, aby chránili své uživatele a poštovní služby před zneužitím. Tyto filtry spamu fungují jako první linie obrany, analyzují příchozí e-maily a umožňují, aby se do schránky dostaly ty dobré, zatímco ty špatné filtrují do složky spamu nebo je zcela odmítají.

10 osvědčených způsobů, jak zlepšit doručitelnost e-mailů

Abychom vám pomohli zlepšit doručitelnost e-mailů a v konečném důsledku dosáhnout většího počtu otevření a kliknutí, sestavili jsme následující seznam osvědčených postupů:

1. Odesílejte z vyhrazené IP adresy

Pověst vaší IP adresy, doména a e-mailová adresa - to vše hraje roli při doručování e-mailů do schránek vašich zákazníků. Každá zpráva, která se vrátí nebo je nahlášena jako spam, se započítává do reputace odesílající IP adresy. To ovlivňuje doručitelnost e-mailů a způsobuje problémy pro budoucí zprávy z této IP adresy - nebo vede k jejich úplnému zablokování.

“Domény a IP adresy s dobrou pověstí mají vyšší míru doručení - proto je budování a udržování dobré pověsti pro úspěch vašeho e-mailu zásadní.“

Sdílená vs. vyhrazená IP adresa

Při odesílání e-mailových kampaní existují dvě možnosti. První z nich je použití sdílené IP adresy a druhou je vyhrazená IP adresa.

  • Sdílená IP adresa znamená, že vaše doména je namapována na adresu, která je sdílená a používaná mezi více doménami. Sdílená IP adresa je ideální, pokud odesíláte méně než 5 000 e-mailů denně. Nevýhodou sdílené IP adresy je, že nemáte žádnou kontrolu nad reputací odesílatele, protože i jediný špatný odesílatel na této IP adrese může způsobit problémy s doručitelností ostatním, kteří ji používají.
  • Vyhrazená IP adresa je domovem vaší domény na webu a používá se výhradně pro vaše kampaně. Vyhrazené IP adresy poskytují přímé spojení s poskytovatelem internetových služeb a jsou rychlejší při doručování zpráv příjemcům. Pokud odesíláte více než 50 000 e-mailů týdně, použijte vyhrazenou IP adresu, abyste ochránili svou pověst. Použití vyhrazené IP je obzvláště důležité, pokud jsou vaše e-maily citlivé na čas.

Zahřívání vyhrazené IP adresy

Než začnete používat vyhrazenou IP adresu k odesílání na celou základnu odběratelů, doporučujeme provést "zahřívací kolo" postupným odesíláním e-mailů.

Jako osvědčený postup se doporučuje, aby odesílání e-mailových kampaní pomocí vyhrazené IP vyžadovalo konzistentní a zdravý objem. Pokud používáte vyhrazenou IP adresu a odesíláte nekonzistentní objem s propady a výkyvy, riskujete, že budete klasifikováni jako spammer.

Ve společnosti Infobip nabízíme vyhrazené IP adresy odesílatelům s velkým objemem. Náš specializovaný tým vám také pomůže s automatickým zahříváním vyhrazené IP vytvořením plánu odesílání pro vaše odběratele, který vám pomůže získat důvěru poskytovatelů internetových služeb.

Používání subdomén pro e-maily k oddělení kampaní

Pokud z jedné domény posíláte jak transakční e-maily (například obnovení hesla a potvrzení objednávky), tak marketingové e-maily (speciální akce, marketingový obsah), nemáte dobrý způsob, jak zajistit, aby se do schránky dostaly kritické e-maily určené pro konkrétní zákazníky a nebyly ovlivněny propagačními e-maily, u kterých může dojít k nižšímu zapojení.

Gmail doporučuje oddělit IP adresy podle funkce, abyste zajistili, že pošta bude doručena co nejlépe.

Co je to e-mailová subdoména?

Poddoména je jedinečná pro vaše webové stránky, například: lepsikomunikace.cz. Subdoména je potomek této mateřské domény, označený předponou, která označuje, že se jedná o samostatnou podsekci větší domény.

Subdomény mají samostatnou reputaci vůči nadřazeným doménám. To znamená, že pokud někdo z vaší společnosti rozeslal marketingovou kampaň bez odhlašovacího odkazu a příjemce si stěžoval, vaše primární doména bude před stížnostmi chráněna a její reputace zůstane nedotčena.

Jakmile se rozhodnete, jaká má být vaše subdoména, můžete před symbol @ v e-mailových adresách uvést cokoli, např:

  • Customer@experience.company.com.
  • Marketing@promotions.company.com
  • Support@customer.company.com

2. Ověřte své e-maily

Ověření pravosti pomáhá identifikovat vlastnictví poštovní domény a pomáhá chránit před spammery a phishery, kteří nadále využívají e-mail k šíření škodlivých zpráv. Zapnutím rámce SPF (Sender Policy Framework) a DKIM (Domain Keys Identified Mail) ověřujete svou reputaci odesílatele, která poskytovatelům internetových služeb dokazuje, že doménu vlastníte.

“E-maily, které nejsou řádně ověřeny, budou mít pravděpodobně problémy s doručitelností a skončí buď ve spamové schránce, nebo nedoručené.“

Po ověření pomocí protokolů SPF a DKIM je třeba vytvořit pro e-mail záznam DMARC, který zajistí správné ověření e-mailu a poskytne upozornění na selhání ověření a podvodné aktivity.

3. Poznejte své skóre odesílatele

Poskytovatelé internetových služeb, jako je Gmail, Outlook nebo Yahoo Mail, používají pokročilé metody ochrany uživatelů a poštovních služeb před zneužitím spamu. Tyto spamové filtry fungují jako první linie obrany, analyzují příchozí e-maily a umožňují, aby se do schránky dostaly ty dobré, zatímco ty špatné filtrují do složky spamu (nebo je zcela odmítají).

E-mailový spamový filtr Infobip kontroluje obsah e-mailu podle seznamu předdefinovaných pravidel a algoritmů, aby určil, zda se jedná o spam, a to ještě předtím, než můžete e-maily na portálu odeslat. Při shodě s některým z kritérií je přiřazeno skóre, které se následně použije k výpočtu kombinovaného skóre nazývaného skóre e-mailového spamu.

4. Vyhněte se spamovým pastem

Poskytovatelé internetových služeb a antispamové skupiny používají spamové pasti jako nástroj pro řízení podvodů, aby našli lidi, kteří posílají na zastaralé seznamy nebo seznamy, k jejichž odesílání nemají oprávnění, a zablokovali od nich e-maily.

Spamové pasti vypadají jako běžné e-mailové adresy a často jsou vytvořeny ze starých e-mailových účtů, které jejich původní majitelé již nepoužívají. Umístí adresu na internet, kde ji najdou lidé nebo roboti, kteří nelegálně sbírají e-mailové adresy.

Takto shromážděné e-mailové adresy jsou obvykle sdíleny s dalšími spammery nebo přidávány do seznamů hromadné pošty, které jsou prodávány lidem, kteří nemusí chápat důsledky zasílání e-mailů lidem bez jejich svolení.

“Pokud se adresa zachycená ve spamové pasti ocitne na některém z vašich seznamů odběratelů a vy na tento seznam odešlete e-mail, říká se tomu "trefa do spamové pasti" - výsledkem je okamžité označení a zařazení na černou listinu.“

Této situaci můžete předejít použitím ověřování e-mailů pro ověření seznamu odběratelů.

5. Udělejte obsah srozumitelný a lidský

Marketéři již vědí, že důmyslné předměty a dobře sestavený obsah nejenže přimějí uživatele k prokliknutí a přečtení e-mailů, ale také pomohou vyniknout v přeplněné schránce.

Spamové filtry se dívají také na řádek předmětu, hlavičku a obsah těla. Jedním z aspektů, které spamový filtr sleduje, je, zda je e-mail v jazyce HTML, zda obsahuje nepodporovaný kód HTML, jako jsou skripty a formuláře, zda jsou přítomny vložené obrázky spolu s případnými chybami formátování a kódování.

Obsah je kontrolován na klíčová slova a fráze, které spouštějí filtrování spamu - máte kontrolu nad tím, co do e-mailu vkládáte, proto nezapomeňte spustit kontrolu spamu, než stisknete tlačítko odeslat.

Jazyk, kterému se v e-mailu vyhněte:

  • Celý e-mail se skládá z velkých písmen
  • Časté, náhodné psaní velkých písmen
  • Nadměrné množství interpunkčních znamének, zejména "$" a "!".
  • Podivné mezery nebo nadměrné množství prázdných míst.
  • Špatný pravopis
  • Časté změny barvy a velikosti textu
  • Podvodné předměty
  • Odstraňte svůj dluh
  • Bez rizika
  • ZDARMA!!!

6. Vytvoření centra předvoleb

Jedním z nejlepších způsobů, jak si u svých odběratelů vybudovat důvěru, je umožnit jim, aby se sami rozhodli, jakými kanály chtějí být kontaktováni (SMS, push oznámení, e-mail), jaká témata je zajímají, jaké typy zpráv a jaká je frekvence komunikace.

Abyste vyhověli zákonu a zajistili, že se vaše e-maily dostanou k příjemcům, je nezbytné, abyste do svých e-mailových kampaní zahrnuli odkaz pro odhlášení. Poskytovatelé internetových služeb po nás jako po poskytovateli e-mailových služeb vyžadují, abychom vaše seznamy spravovali tak, abychom je oslovili:

  • Automatické zpracování a odstraňování odhlášek z vašeho seznamu
  • Zpracování záznamů o odmítnutí
  • Nahlásit zneužití a další informace prostřednictvím smyčky zpětné vazby poskytovatele internetových služeb. Poskytovatelé internetových služeb pečlivě sledují počet odhlášení - pokud je jich příliš mnoho, může to vést k problémům s doručitelností e-mailů pro váš účet.

7. Dodržujte zákony

Účinné centrum předvoleb, které poskytuje funkční odkaz pro odhlášení z odběru e-mailů, je povinné pro dodržení zákona. Směrnice CAN-SPAM vyžaduje, aby všechny odhlášení z odběru byly platné, funkční a vyřízené do deseti pracovních dnů.

Zákon také vyžaduje, abyste měli výslovný souhlas uživatelů s odesíláním - potvrzené opt-in seznamy jsou od počátku angažovanější a účinně vám pomohou budovat pověst odesílatele. Pokud posíláte e-maily lidem, kteří o tom nevěděli nebo nesouhlasili se zasíláním zpráv od vás, označí vaše e-maily jako spam a poskytovatelé internetových služeb si budou myslet, že spamujete všechny na svém seznamu - dokonce i lidi, kteří chtějí dostávat vaše e-maily!

Zákony o přihlášení k odběru e-mailů:

  • CAN-SPAM Act v USA.
  • Australský a kanadský zákon CASL
  • GDPR Evropské unie Nedodržení těchto pravidel vede k vysokým finančním pokutám až do výše 41 484 dolarů za jejich nedodržení.

8. Správa e-mailových seznamů

Nákup e-mailových seznamů je špatnou praxí a na toto téma bylo napsáno mnoho článků. Chcete-li e-mail úspěšně využívat, měli byste se zaměřit na organické rozšiřování databáze odběratelů o e-mailové adresy lidí, kteří mají skutečný zájem o příjem vašeho obsahu.

Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou můžete udělat v rámci kontroly doručitelnosti e-mailů, je zjistit, jak čisté a aktuální jsou vaše seznamy. Správně získaný seznam kontaktů vám umožní cílit pouze na lidi, kteří u vás pravděpodobně nakoupí. Pokud se s vámi příjemce nezapojil 6 měsíců, zacilte na něj speciální zprávu, a pokud ani ta nezvýší zapojení, odstraňte ho ze seznamu.

Tím, že se soustředíte pouze na ty, kteří chtějí dostávat váš obsah, snižujete pravděpodobnost odchodů a stížností na zneužití a zvyšujete úroveň zapojení a konverzí.

9. Sledujte smyčky zpětné vazby

Když některý z vašich příjemců klikne na váš e-mail "Toto je spam", je to považováno za "stížnost". Někteří poskytovatelé internetových služeb poskytují přehled, když k tomu dojde, tím, že umožňují odesílateli přihlásit se do smyčky zpětné vazby - to se dělá proto, aby odesílatelům pomohli s udržováním čistoty jejich seznamu odběratelů.

Odesílatelé by měli pomocí smyček zpětné vazby naslouchat svým odběratelům a v případě stížností situaci napravit odstraněním odběratelů. Je důležité se ze stížností, které obdržíte, poučit, protože vám mohou pomoci vyhodnotit základní problémy s frekvencí a obsahem zasílání.

10. Pochopte své reputační metriky

Poskytovatelé internetových služeb uvedli, že při rozhodování o filtrování spamu se dívají na to, kolik e-mailů je otevřeno a kolik jich je odstraněno, aniž by byly otevřeny. To má významný vliv na umístění ve schránce a ovlivňuje e-mailové kampaně nesprávně označené jako spam. Podle společnosti ReturnPath skončí ve složkách nevyžádané pošty přibližně 21 % e-mailů s povolením zaslaných legitimními obchodníky s e-maily.

  • Míra stížností odběratelů: Když vaši uživatelé stisknou tlačítko "Označit jako spam", poskytovatelé internetových služeb obdrží oznámení. Dávejte si pozor na skóre nevyžádané pošty, protože i odesílatelé s malým počtem stížností jsou poskytovateli poštovních schránek automaticky blokováni.
  • Černé listiny: V případě, že je odesílatel odesílán, je možné, že je odesílatel na černé listině: Černé listiny jsou seznamy domén odesílatelů (například yourdomain.com) a serverů nebo IP adres, které byly zachyceny při rozesílání nevyžádané pošty. Pokud odešlete e-mail ze serveru nebo domény zařazené na černou listinu, je pravděpodobné, že se dostane do nevyžádané pošty nebo se nedostane vůbec.
  • Spamové pasti: Zjistěte, jakým způsobem jsou shromažďovány údaje o vašich odběratelích ve všech digitálních kontaktních bodech, a zajistěte si důkaz o všech přihlášeních. Odstraňte ze seznamu všechny e-mailové adresy třetích stran nebo zakoupené e-mailové adresy.
  • Míra odhození (Bounce rate): Odhlášení znamená, že váš odběratel nedostal e-mail, který jste chtěli, aby se mu zobrazil. K tomu dochází, když e-mail nemůže být doručen na přijímající e-mailovou adresu. Referenční hodnota odezvy by se měla pohybovat kolem 2 % - cokoli nad touto hodnotou si zaslouží vaši pozornost a prozkoumání. Pokud se vaše míra odezvy pohybuje v průměru kolem 5-10 %, znamená to, že se seznamem máte značné problémy a je třeba je dále prozkoumat.

Jste připraveni zlepšit doručitelnost e-mailů?

Doručení do schránky je jedním z nejdůležitějších faktorů, které byste měli při plánování strategie kampaně zvážit.

Doufáme, že vám tento průvodce osvědčenými postupy pro doručitelnost v e-mailovém marketingu pomůže zlepšit doručitelnost e-mailů a začít si budovat pozitivní pověst u poskytovatelů e-mailových služeb.


Chcete pomoc s nastavením e-malových kampaní? Ozvěte se nám.