App preview

4 trendy pro retail - z krize k růstu

Každý retail se zaměřuje na "nový normál", který přichází po pandemii, zejména pokud jde o nákupní zvyklosti. Podstatné změny však postihly retailové odvětví již před COVID-19 a urychlily se v důsledku toho, že návštěvy v obchodech zaznamenaly značný zásah.

Někteří zástupci retailu ztratili, ale někteří našli způsob, jak se přizpůsobit, což vedlo k trvalým změnám ve způsobu, jakým lidé nakupují a prodávají.

Abychom našim zákazníkům pomohli vytyčit směr k oživení, zadala společnost Infobip výzkum, který měl zjistit, jak se změnilo nákupní prostředí a co spotřebitelé očekávají nyní a v budoucnu.

Infobrief společnosti IDC, sponzorovaný společností Infobip, "Od narušení ke krizi a k oživení: V tomto dokumentu se poukazuje na trendy, kterým čelí retailov při obnově podnikání v prostředí po krizi.


Trend č. 1: Retailové výdaje se vracejí, ale stále jsou pod úrovní z doby před COVID

Celkově se retailové výdaje během pandemie snížily z 34 % na 23 %, ale předpokládá se, že po skončení pandemie COVID se jejich úroveň opět zvýší, i když zatím nedosáhne úrovně před pandemií.



Retail může pomoci povzbudit spotřebitele k vyššímu utrácení tím, že budou hledat způsoby, jak jim vyjít vstříc tam, kde se právě nacházejí.

Například retaily, jako je Target, byli obzvláště připraveni využít příležitost se službami doručení do stejného dne. Dokonce i non-essential obchody, jako je Lululemon, dokázali využít "vlny loungewear" a "revoluce domácího cvičení". Dva trendy, které s námi pravděpodobně zůstanou ještě dlouho po pandemii.

Další informace o tom, jak nejlepší retailové giganti ve své třídě, jako jsou Unilever, Amazon a Zappos, zvyšují loajalitu a udržení zákazníků v roce 2021 díky zaměření na zákaznickou zkušenost (CX), najdete v našem průvodci "Lídři trhu CX v maloobchodě".


Trend č. 2: Na segmentech záleží - některým segmentům maloobchodu se během pandemie dařilo lépe než jiným.

Stejně jako mnoho dalších ekonomických trendů za posledních 18 měsíců, i COVID-19 urychlil to, co se v maloobchodě již proměňovalo delší dobu. V závislosti na tom, v jakém segmentu maloobchodu se nacházíte, se situace výrazně zhoršila - nebo zlepšila.

Není překvapením, že základní segmenty (včetně obchodů s potravinami, lékáren a železářství) zaznamenaly 18% nárůst tržeb. Naopak non-essential segmenty (obuv, oděvy) zaznamenaly téměř 16% pokles a patřily mezi první, které ukončily činnost. Příležitost se naskytla podnikům v oblasti on-line obchodování, které byly dobře připraveny reagovat na nárůst online výdajů urychlený pandemií.

Stejně jako se očekává, že přechod k hybridním pracovním silám (kombinace pracovních míst v kanceláři a doma) bude po skončení COVID-19 normou, budou si moci srdce a peněženky svých zákazníků získat retaily, které vyniknou v "hybridních modelech" sestávajících z možností nákupu a vrácení zboží v obchodě a online.


Trend č. 3: Očekávání spotřebitelů se během pandemie výrazně změnila - a pravděpodobně se stanou trvalými

Spotřebitelé si vytvořili určitá očekávání ohledně toho, jak chtějí s obchody komunikovat. To se pravděpodobně nezmění ani při pohledu na návrat k "normálu" po pandemii.

Nakupující sice většinu svých nákupů realizují online, ale kamenné obchody zcela neopustili. Na své nákupní interakce se dívají komplexně a nově definují omnichannel zkušenosti. Trend "Buy Online, Pick Up In-Store" (BOPIS), neboli nákup na pobočce, vedle doručení v ten samý den z objednávky online usnadnil a zpohodlnil celkový zážitek z nakupování.

S rozšířením těchto vícekanálových nákupních zkušeností přichází potřeba komunikovat se spotřebiteli o jejich nákupech prostřednictvím personalizovaných zpráv, SMS komunikace, chatbotů a dalších. Spotřebitelé tuto komunikaci očekávají a oznámení od prodejců již nepovažují za obtěžující, když očekávají doručení zboží.

Více než 50 % spotřebitelů dává přednost omnichannel zkušenostem a 70 % z nich preferuje bezkontaktní platby, což mění způsob, jakým chtějí s obchody komunikovat. Spotřebitel promluvil. Naslouchají mu obchodníci?


Trend č. 4: Budoucnost retailových výdajů je jasná - za předpokladu, že obchodníci využijí "nového (nákupního) normálu".

Maloobchod historicky zaostával za digitální křivkou, ale COVID-19 si vynutil rychlé dohánění. V některých případech se nové příležitosti k růstu stanou pro toto odvětví sázkou na jistotu ještě dlouho poté, co pandemie ustoupí.

Nejzásadnější změnou, kterou uvádějí retaily investující do naplnění potřeb měnících se očekávání spotřebitelů, je požadavek na podporu propojené zákaznické zkušenosti. Více než polovina retailů hodnotí inovace CX jako prioritu transformace v příštích třech letech.

Výsledkem je, že obchodníci, kteří vytvářejí end-to-end cesty, které umožňují zákazníkovi mít proces za vlastní a přesahují pouhé starosti se zvládnutím COVID-19 situace, jsou nejlépe připraveni poskytnout zákazníkům zážitek, který požadují.

Obchodníci mají stále čas na to, aby zlepšili svou digitální hru a vyhověli novým požadavkům svých zákazníků, kteří nově definovali spotřebitelský způsob života - a nakupování - teď a tady.


Komunikujte lépe - s námi!

Mluvte s klienty tak, aby chtěli poslouchat a poslouchejte tak, aby s vámi chtěli mluvit.

WhatsApp pricing

WhatsApp Business Pricing

Od 1. února 2022 přejde WhatsApp na cenový model založený na konverzaci. Zjistěte, co to znamená pro vaši firmu.

, by Karel Holub